Uge 35 Fra tre til to klasser

                                                                             af Silje Sand Dalengaard

9. klasse på Mølholm Skole er i år blevet slået sammen til to klasser i stedet for tre. Amalie og Frederikke giver dig et indblik i, hvordan de har fundet sig tilrette blandt nye mennesker. Blandt andet har klasserne været på ryste-sammen-tur hver for sig. Da en masse elever er taget på efterskole efter sommerferien, besluttede ledelsen på Mølholm Skole sidste år, at deres daværende tre ottende klasser i 9. klasse skulle slås sammen til to klasser.
“Allerede i midten af ottende klasse, begyndte folk at snakke om det. Og kort før sommerferien fik vi de nye klasser at vide,” forklarer Amalie Vejlø Teller og Frederikke Meldgaard Laursen, der går på den omtalte årgang. De var ikke overrasket over udfaldet.
Det var lidt af et regnestykke for årgangens lærere at få de nye klasser til at gå op. “Vi synes umiddelbart, vi er endt i en god klasse,” udtaler de to piger. “Men desværre er også mange venner fra vores gamle klasse, vi lige pludselig ikke skal omgås med på samme måde længere.”
Til gengæld har de allerede lært en masse at kende, som de ikke har haft så meget at gøre med førhen, og det er de rigtig glade for.
Frederikke og Amalie mener begge, at de gode relationer blandt andet skyldes den ryste-sammen-tur de har været på i slutningen af august.
Her var de to nye klasser nemlig på overnatningstur hver for sig. De gik ca. 10 km for at komme ud til Torn Trines Hus, der ligger tæt ved Andkær Vig i Vejle. På vejen derud var der pauser, hvor eleverne lavede forskellige aktiviteter. Og da de nåede frem, stod den på hygge og samvær. De var heldige med vejret, og eleverne byggede blandt andet en tømmerflåde, badede og klatrede.
“Vi har prøvet det før, det med at blive slået sammen i nye klasser,” siger Amalie og
Frederikke. De mener, det kan være en af grundene til, at de ikke er så påvirket af den nye klassedeling. Deres årgang var nemlig kun to klasser indtil 6. klasse, hvor de blev til tre på grund af et stigende elevtal. Derfor kendte eleverne allerede hinanden på kryds og tværs, inden de i år igen blev til to klasser.
Om morgenen på ryste-sammen-turen spiste klassen morgenmad sammen og  pakkede deres ting, som heldigvis blev kørt frem og tilbage. Derefter gik de endnu engang de 10 km for at komme tilbage på skolen.
“Turen har helt klart gjort, at vi har fået et bedre sammenhold i klassen,” fortæller de to piger efterfølgende. De er enige om, at de og resten af eleverne på årgangen har lært hinanden bedre at kende.