Uge 39 Elevcamps inden Edison

                                                                              af Silja Sand Dalengaard

At være innovativ kan være udfordrende, men også super spændende. Det har elever fra mange 6. og 7. klasser øvet sig på i løbet af uge 39 og 40. De har nemlig været på elevcamps, hvor de forberedte sig på opfinderkonkurrencen Edison.
Om et par uger skal elever fra hele landet konkurrere mod hinanden i Edison, som i år bliver afholdt for 12. gang. Ved at være nytænkende og opfindsomme skal de komme på gode idéer, som kan bidrage til en bedre verden.
Men den gode idé er ikke altid let at finde frem til. Derfor var eleverne på en én-dags elevcamp, hvor de øvede sig i at være innovative.
“Formålet med elevcampsene er at klæde eleverne godt på til processen, de senere skal igennem, når det egentlige projekt begynder,” forklarer UU-vejleder Karen Helledi.
Sammen med hendes kolleger er hun med til at arrangere og facilitere Edison i Vejle.
“Det skete gennem kreative opgaver, eleverne løste i grupper,” tilføjer hun.
Ordet innovativ kommer af ordet innovation, der betyder fornyelse på latin. Det handler altså om at opfinde, skabe eller indføre noget nyt, som kan ændre på den nuværende opfattelse eller ting.
Sofie Thykjær er til daglig elev i 6. klasse på Skibet Skole, og i år deltager hun i Edison.
Hun udtaler: “Jeg synes selv, jeg er ret god til at være innovativ, selvom det også kan være rigtig svært. Men så hjælpes vi ad i min gruppe, og vores forskellige styrker gør, at vi for det meste hurtigt kommer videre.”

Camps for både lærere og elever

På elevcampen blev eleverne fra 6. og 7. klasse inviteret ind på en gymnasial ungdomsuddannelse, hvor de stiftede bekendtskab med de faser, der er i en innovationsproces. Underviserne og gymnasieeleverne gav dem gode råd og værktøjer til at idégenerere, præsentere og vurdere.
Tilsvarende har lærerne også været på en lærercamp.
Om det fortæller UU-vejleder Morten Kahr: “På lærercampen får lærerne informationer og bliver forhåbentlig inspireret til at gå i gang med projektet. Der er tale om et koncentreret undervisningsforløb, hvor lærerne arbejder med idegenerering og pitch - præcis som deres elever skal gennemføre.”

Både Morten Kahr og Karen Helledi er godt tilfredse med campsene. Specifikt omkring elevcampsene fortæller Karen Helledi: “Vi har oplevet elever, der var meget engagerede og syntes at det var meget værdifuldt at lære om en ny måde at arbejde på. Mange syntes også, det var spændende at være på besøg på et gymnasie.”
Også Sofie Thykjær, som var på elevcamp med hendes klasse, er begejstret for dagen. “Jeg synes, elevcampen var rigtig sjov og spændende. Jeg var især vild med at være på havnen, hvor vi arbejdede med cases,” siger hun.

Konkurrencen er lige om hjørnet

Nu hvor både elever og lærere er forberedt til Edison, går der ikke lang tid, før det for alvor går løs. I selve projektperioden skal eleverne, som deltager, udarbejde et produkt, der passer til den overordnede problemstilling, som i år er “Værdifulde fællesskaber.” Det hele ender ud i lokalfinalen, hvor eleverne skal præsentere deres idé og produkt for dommere, som udvælger de bedste hold til landsfinalen.
“Jeg glæder mig rigtig meget til messerne!” siger Sofie Thykjær ivrigt med gejst i stemmen.
Morten Kahr er også spændt, og hans ambitioner er høje: “Jeg har altid ambitiøse forventninger til Edison. Jeg har forventninger om, at lærere og elever oplever projektet som meningsfuldt, relevant, lærerigt og spændende, og at lærerne kan anvende projektets metoder og redskaber i andre undervisningssammenhænge.”