Uge 47 Kan man være forsker og gå i 5.klasse?

                                                                                af Silje Sand Dalengaard

Nogle går til ridning, andre til fodbold. Og så er der nogle, som går til videnskab! Om onsdagen mødes en gruppe 5. klasser med udskolings- og gymnasieelever på Rødkilde Gymnasium i Videnskabsklubben, hvor de sammen dykker ned i mikrobernes verden.
I Videnskabsklubben samles piger og drenge på tværs af aldersgrupper om naturvidenskaben. Her bliver eleverne i 4., 5. og 6. klasse til miniforskere i henholdsvis primatologi, mikrober og biodiversitet. Det er junior- og seniormentorer fra 8. og 9. klasse samt gymnasiet, der underviser dem.
Videnskabsklubben er et gratis fritidstilbud for børn på mellemtrinnet, hvor det ikke går ud på at være den bedste. Det handler om at skabe interesse for naturvidenskab på en måde, hvor fællesskab, læring og nysgerrighed er i fokus.
“Den generation, vi uddanner nu, er den, der skal redde verden! Jeg tror, det gør en kæmpeforskel, at de får begejstringen for naturvidenskaben og dens metoder ind under huden allerede som børn,” siger Videnskabsklubbens direktør Rikke Kjærgaard med gejst i stemmen.

Teori i øjenhøjde og sjove eksperimenter

På holdet for 5. klasse arbejdes der koncentreret med mikroskopiske organismer. I løbet af 7 uger i efteråret skal miniforskerne blive eksperter på emnet, så de derefter ved en afslutningskonference kan fortælle venner og familie om al deres viden.
Onsdag den 6. november lærte børnene om forskellige typer bakterier, vira og eukaryoter.
Anna Tyrsted på 11 år, som er miniforsker fortæller: “For mig startede interessen for naturvidenskab med, at jeg altid har kunnet lide dyr.”
Til daglig går hun i 5. klasse på Kirkebakkeskolen. Anna Tyrsted fulgte interesseret med i seniormentorernes oplæg om mikrobernes diversitet. Sådan starter undervisningen ofte. Ved siden af hende sad Merle Marie Fynsk på 10 år fra Kollerup Skole. “Jeg meldte mig til Videnskabsklubben, fordi jeg tænkte, at det kunne være sjovt at prøve eksperimenter af og lære noget nyt,” udtaler hun.
Sammen undersøgte de to piger bakteriekulturer fra et fingertryk, ved at kigge i et mikroskop.
Senior- og juniormentorerne gik rundt mellem de små grupper af miniforskere og hjalp dem med selv at udføre eksperimentet. Seniormentorerne har det primære ansvar for undervisningen, og alt afhængig af juniormentorernes egne ønsker, bliver  opgaverne også fordelt mellem dem.
Midtvejs var der en pause med lækre snacks og hyggeligt samvær, inden mentorerne igen holdt et kort oplæg. Materialet er blandt andre udviklet af forskere fra flere af landets universiteter. Og selvom mentorerne selv har lært om de forskellige emner, som de arbejder med i Videnskabsklubben, mener de, at det er meget lærerigt at formidle det videre til børnene.
“Noget er lidt svært at forstå og huske,” siger Anna Tyrsted. Merle Marie Fynsk giver hende ret, og kort efter tilføjer hun: “Ja, fx bakteriernes navne, og hvordan de ser ud.”
Til sidst tog miniforskerne kartoffeltryk rundt omkring på gymnasiet, som de skulle arbejde videre med ugen efter.

Amerikansk inspiration

Før Rikke Kjærgaard stiftede Videnskabsklubben, var hun selv forsker. I nogle år arbejdede hun i USA, hvor hun og hendes familie boede i en periode.
“På det tidspunkt gik min egen datter i Boston Science Club for Girls, som netop er en videnskabsklub, der bygger på samme princip, som vores gør nu; at større elever underviser yngre i videnskab. Min datter synes, at det var enormt inspirerende at gå til videnskab!” forklarer Rikke Kjærgaard.
Da familien kom tilbage til Danmark stiftede Rikke Kjærgaard Videnskabsklubben. Til at starte med underviste hun selv en gruppe af elever fra sine egne børns klasser. Men med tiden har konceptet udviklet sig, og takket være ildsjæle og økonomisk støtte fra Lundbeckfonden og Novo Nordisk Fonden er Videnskabsklubben i dag en stor succes. Faktisk findes Videnskabsklubben i dag i 14 forskellige byer.
Rikke udtaler: “Det er simpelthen så fedt, fordi vi inspirerer børn til at interessere sig for naturvidenskab! Det er fantastisk at se, hvordan vi og særligt alle de frivillige mentorer giver så meget til miniforskerne. Dem skylder vi en kæmpe tak.”

Flere skal have muligheden for at blive optaget af naturvidenskab

Både Merle Marie Fynsk og Anna Tyrsted er meget glade for at gå i Videnskabsklubben.
“Jeg synes, det bedste har været at møde nye venner,” siger Merle Marie Fynsk, og Anna Tyrsted fortsætter: “Og så har vi også lært en masse, vi ikke vidste noget om på en rigtig sjov måde.”
Fremover håber Rikke Kjærgaard, at Videnskabsklubben bliver udbredt til endnu flere byer, så flere børn og unge kan få glæde af den. Af samme grund har Rikke Kjærgaard på sigt ambitioner om at børn i indskolingen også skal kunne blive miniforskere.
Videnskabsklubben har også allerede holdt deres første arrangement med mentorer fra universitetet. Muligvis kommer vi til at se mere til den i fremtiden!
På Rødkilde Gymnasium er Videnskabsklubben en succes. I hvert fald har den formået at gøre Anna Tyrsted mere naturvidenskabeligt interesseret.
Hun udtaler: “Naturvidenskab er fedt, fordi der ikke er et svar på alting. Der kommer hele tiden ny viden.