Ele­fan­ter i natur­lig stør­relse

Et læringsforløb fra Givskud Zoo

Elefanter i naturlig størrelse

Electronica oprettes som valgfag for særligt interesserede. Kan kombineres med faget ”Billedkunst”.

I skal muge ud ved elefanterne, og I får mulighed for at håndfodre et af dyrene. I ser, hvor meget en elefant spiser, og hvordan deres tænder ser ud. Vi skal desuden gå på opdagelse i en elefantlort for at lære noget om elefanters fordøjelse. I skal se nærmere på elefantens hud, og I lærer om, hvordan elefanter skiller sig af med varme gennem ørerne. I skal selvfølgelig også lære at se forskel på afrikanske og asiatiske elefanter og blive klogere på, hvor de lever, og hvordan de lever. I denne forbindelse får I indblik i elefanters betydning i naturen, og hvorfor de er truede.

Fællesmål:

Natur/teknologi efter 4. klasse – Undersøgelse – Naturen lokalt og globalt
Eleven kan undersøge dyr og planters tilpasning til naturen
Eleven har viden om dyr og planters levesteder og livsbetingelser

Natur/teknologi efter 4. klasse – Perspektivering – Naturen lokalt og globalt
Eleven kan fortælle om dyre- og planteliv andre steder på jorden
Eleven har viden om naturområder

Natur/teknologi efter 6. klasse – Perspektivering – Naturen lokalt og globalt
Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskets forvaltning af naturen lokalt og globalt
Eleven har viden om forskellige natursyn

Læringsmål:

Eleverne kender forskel på asiatiske og afrikanske elefanter, herunder hvor de lever, og hvordan de er tilpasset levevilkårene i naturen.
Eleverne har viden om elefanters betydning i naturen.

 

  1. Målgruppe:

    3.-6. klasse

  2. Varighed:

    90 min.

  3. Tidsrum (i åbningssæson):

    Kl. 9:00-10:30

  4. Tidsrum (udenfor åbningssæson):

    Kl. 9:00-10:30

  5. Tid på året:

    I åbningssæsonen (ca. april-oktober), Udenfor åbningssæsonen (ca. november-marts)