Skan­se­bak­ken - mad og in­klu­sion

Skolebørn på mellemtrinnet flytter undervisningen i madkendskab til Skansebakkens køkken. Undervejs i processen stifter børnene også bekendtskab med hvilke særlige hensyn, der er i at lave mad til handicappede og lærer om, hvordan vi skaber mad og måltider, der passer til de handicappede beboere.

TITEL: Madkendskab og inklusion
MÅLGRUPPE: mellemtrin

FAG OG FAGOMRÅDER: Madkendskab
INDHOLD OG AKTIVITETER: Skolebørn på mellemtrinnet flytter undervisningen i madkendskab til Skansebakkens køkken. Det kan enten være i det tidsrum, hvor der er planlagt undervisning i madkundskab eller i forbindelse med fagdage. Eleverne vil skulle deles op i hold, der tilbereder forskellige dele af måltidet. Der er også mulighed for at en elevgruppe tilbereder mad over bål. I løbet af aktiviteten vil der være korte oplæg fra køkkenmedarbejdere om det praktiske arbejde, om råvarerne og om de særlige hensyn, vi tager i mad- og måltider til beboerne. Afslutningsvis vil klassen kunne spise sammen, muligvis med deltagelse af enkelte beboere
HVAD KAN ELEVERNE LÆRE: Her deltager de i madlavningen og får derigennem praktiske erfaringer og teoretisk viden om, hvad sund mad er, hvordan den tilberedes, og hvor vi får de lokale råvarer fra. Undervejs i processen stifter børnene også bekendtskab med hvilke særlige hensyn, der er i at lave mad til handicappede og lærer om, hvordan vi skaber mad og måltider, der passer til de handicappede beboere. Derigennem får børnene konkrete informationer om og oplevelser med handicappede - og en større forståelse for, hvordan der kan gøres plads til alle.
ØKONOMI: Der kan være udgifter forbundet med elevernes egen spisning, alle øvrige udgifter afholdes af Skansebakken
ORGANISATION: Udviklingscenteret Skansebakken
KONTAKT: Conni Einfeldt mobil 29257079 mail: conei@vejle.dk