Det go­de sam­ar­bej­de

Både skole og samarbejdspartner skal afklare, hvad formålet med samarbejdet er. Her er en række gode råd til etablering af et godt samarbejde for begge parter. (Udgangspunkt her: Foreningssamarbejde)

  • Det gode samarbejde

  • Klart formål og mål

    Nedskriv tydeligt formål og målbare mål

    - for skolen i tilknytning til fag og folkeskolens formål 

    - for foreningen i tilknytning til kerneaktiviteten i fritiden.

    Ret fokus på kvaliteten i forløbet samt elevernes læring og trivsel.

  • Værdiskabende for begge parter

    Skab åbenhed om, hvad skolen og foreningen hver især ønsker at opnå med samarbejdet.

    Find fælles formål med barnet i centrum.

  • Forventningsafstemning

    Lav en indledende forventningsafstemning med rolle- og ansvarsfordeling.

  • Forberedt i fællesskab

    Afsæt tid til fælles dialog om idéudvikling, planlægning og afvikling af samarbejdsprojektet.

  • Økonomiafklaring

    Lav en klar aftale om honorering af forening og om dækning af evt. udgifter til transport, leje af facilitet mm. 

  • Faciliteter

    Undersøg de lokale muligheder og udfordringer mht. brugen faciliteter før afklaring af projektets indhold og tidspunkter.

  • Velorganiseret og -koordineret

    Koordiner og detailplanlæg forløbet, så der er sikret god og effektiv udnyttelse af ressourcer hos begge parter.

  • Hav ledelsens opmærksomhed og opbakning

    Skab åbenhed om, hvad skolen og foreningen hver især ønsker at opnå med samarbejdet.

    Find fælles formål med barnet i centrum.

  • Forældreinddragelse

    Orienter forældrene om samarbejdets karakter og indhold, samt børnenes muligheder for at fortsætte foreningsaktiviteten efter skoletid.

  • Evaluering

    Følg op på samarbejdsprojektet med evaluering af opstillede mål og overvejelser om evt. videreførsel af samarbejdet.